Dat is niet anders dan hoe het bv. 40 jaar geleden was. Je kocht een C64 en je was ook gewoon afhankelijk van hoe lang men daar software voor maakte. Het enige verschil met nu is hoe lang die afhankelijkheid ondersteund wordt, echter lag het vroeger ook gewoon aan welke leverancier je koos. Een C64 is breed verspreid en lang gebruikt. De levensduur van een VIC-20 was significant korter en die van de Commodore PET nog korter. Dat is zelfs nog allemaal van dezelfde fabrikant…

Tegenwoordig koop je een goedkope Android smartphone en mag je blij zijn met misschien 2 jaar ondersteuning, koop je een nieuwe Apple smartphone, dan heb je al vlot 6-7 jaar ondersteuning. Windows geeft 10 jaar ondersteuning, dus zou je in theorie 10 jaar kunnen doen met de hardware die je koopt, theoretisch zelfs langer…

Het gelazer met game servers die uit de lucht worden gehaald en daarna de game niet meer speelbaar is, is ook niet nieuw. Je kan tegenwoordig kiezen voor een een spel waarbij de stekker er na minder dan een jaar al wordt uitgetrokken en geheel niet meer speelbaar is (Babylon’s Fall). Van een groot software huis (Square Enix) en een goede en bekende developer (Platinum Games). Maar de Total War games onder Windows blijven gewoon speelbaar, of dat nu gewoon een versie is van vorig jaar of van 20+ jaar geleden…

Het is ook aan de consument om de juiste keuze te maken. 40 jaar geleden keek men bij een wasmachine aankoop ook heel erg naar hoe lang deze mee ging, garantie, producent, beschikbaarheid van oude onderdelen, etc. Waarom zou men nu niet zo naar producten moeten kijken?

Ik koop een iPad/iPhone oa. vanwege de lange support. Echter koop ik van bepaalde leveranciers geen software meer omdat ik weet dat ze hun software niet echt lang uptodate houden bij nieuwe iOS releases en bij andere leveranciers gebeurd dat wel. Hetzelfde bij PC games, ik kijk naar de leverancier, ik kijk naar diens trackrecord, ik kijk naar het verdienmodel, online deel, etc.

Gister kwam er een mooi modern voorbeeld voorbij: Marvel’s Midnight Sun. Men gaf aan dat het release window niet juist was gekozen. Het is echter puur een single player game, met een licensed IP, welke anti-cheat heeft en game credits verkoopt… Het wordt nu al verkocht met 40% korting. Als je die bui niet ziet hangen, dan weet ik het ook niet meer! Na het verhaal van Battleborn, die ook 2k had als publisher ben ik sowieso al heel voorzichtig.

Dan nu weer terug naar de Fitbit, het Google dochter bedrijf… Tja, zodra ik Google hoor dan gaan er alarmbellen af. Google is er berucht om om legio features/producten zonder pardon de nek om te draaien. Dat gebeurd natuurlijk bij elk bedrijf tot op zekere hoogte, maar de situatie bij Google is extreem! Bij andere bedrijven van een dergelijk formaat hebben ze over een twee keer zo langer periode slechts de helft van de lijst…