Ja. Voor beeld gaat het hier specifiek over “Frames per seconde”, maar imho is hetgeen dat je echt merkt de latency. Feedback moet snél zijn, onder de 0.1 seconde, anders gaat de ervaring heel snel de kant op van “telefoongesprek waarbij je jezelf met vertraging hoort”. Zo voelde Stadia dan ook voor mij, ik kan er wel aan wennen, maar het heeft zeker niet de voorkeur.

Als ik kijk naar eigen ervaring, is voor “directe” manipulatie – en dit heb ik vooral met opnemen van m’n gitaar of stem goed kunnen uitmeten – circa ~12-16 ms zo ongeveer het werkbare maximum, alles daar boven voelt merkbaar vertraagd. Maar dit speelt altijd, of ik nou aan het gamen ben, een gitaar door een software-rig stuur, iets probeer te tekenen, etc. etc.

Als ik vervolgens ga rekenen, zie ik een vrij duidelijke verklaring waarom m’n 144hz games nét dat stukje fijner spelen, ook al komt 60fps zeker in de buurt van “comfortabel”:

30 fps = 33,33 milliseconde tot ‘t volgende frame.
60 fps = 16.66 ms
144 fps = 6,94 ms

De richtlijn voor games is overigens niet anders dan voor andere applicaties.

[Reactie gewijzigd door Vyo op 17 november 2022 21:38]