Wegwerp kaarten heb ik ook ja. Maar waarom zou ik die gebruiken voor IAP’s als ik daar ook gewoon de betaling kan voldoen zonder dat ze enige gegevens over mij krijgen? :) Stuk simpeler en zie even niet in waarom ik dan in vredesnaam toch de betaling daar zou laten verlopen met een wegwerpkaart. Geef ik alsnog meer data weg. :P

Tarieven om online betalingen te verwerken vallen echt wel in een ander kaliber hoor, zie bvb een bekende speler in onze contreien:
https://www.mollie.com/nl…untryCode=be&currency=EUR

Zo zijn er nog velen die echt geen 30% gaan vragen als het je daarom te doen is…

Dat lijkt zo. En ik vind niet dat die in een ander kaliber vallen als je kijkt naar de gemiddelde prijs van een in-app purchase. Pas bij duurdere IAP’s is het te omschrijven als voorzichtig ander kaliber en bij hele dure IAP’s (eg: €50) is het zeker een compleet ander kaliber, maar dat is ook heel erg zeldzaam – zoveel geven mensen niet vaak uit aan IAP’s. En het is ook gewoon heel simpel een andere manier van flatfees hanteren. Een Mollie kiest ervoor om dure transacties te ontzien, terwijl Apple’s flatfee model juist de kleinere en gemiddelde aankopen sterk ontziet (bij microtransacties is Apple zelfs veel en veel goedkoper dan een Mollie of PayPal.)

Ten eerste: voor het over over over overgrote merendeel van de devs is het percentage 15% he, niet 30%. Ten tweede: die percentages op de link van Mollie die je geeft zijn wel wat misleidend als je geen rekensommetjes uitvoert. Evenals bijvoorbeeld de 3.2% die PayPal hanteert. Laten we eens kijken naar een gemiddelde globale transactie voldaan met MasterCard/VISA. Als je enkel doodstaart op dat prachtige percentage van 2.9% of 3,2%, dan klinkt dat natuurlijk helemaal super tof vergeleken met die megahoge 15% van Apple. Maar als je dan ff de fixed fee er bij optelt, dan wordt de som compleet anders – ik maak er ff een paar ter illustratie:

Bij €0,49
Apple: €0,49 * 15% = €0,07/transactie (Effectief 15%)
Mollie: (€0,49 * 2.9%) + €0,25 = €0,26/transactie (Effectief 53,92%)
PayPal: (€0,49 * 3.2%) + €0,35 = €0,37/transactie (Effectief 74,63%)*

Bij €0,99
Apple: €0,99 * 15% = €0,15/transactie (Effectief 15%)
Mollie: (€0,99 * 2.9%) + €0,25 = €0,28/transactie (Effectief 28,15%)
PayPal: (€0,99 * 3.5%) + €0,35 = €0,38/transactie (Effectief 38,85%)

Bij €1,99
Apple: €1,99 * 15% = €0,30/transactie (Effectief 15%)
Mollie: (€1,99 * 2.9%) + €0,25 = €0,31/transactie (Effectief 15,46%)
PayPal: (€1,99 * 3.2%) + €0,35 = €0,41/transactie (Effectief 20,79%)

Bij €2,49
Apple: €2,49 * 15% = €0,37/transactie (Effectief 15%)
Mollie: (€2,49 * 2,9%) + €0,25 = €0,32/transactie (Effectief 12,85%)
PayPal: (€2,49 * 3,2%) + €0,35 = €0,44/transactie (Effectief 17,67%)

Bij €4,99
Apple: €4,99 * 15% = €0,75/transactie (Effectief 15%)
Mollie: (€4,99 * 2,9%) + €0,25 = €0,39/transactie (Effectief 7,9%)
PayPal: (€4,99 * 3,2%) + €0,35 = €0,51/transactie (Effectief 10,21%)**

Bij €9,99
Apple: €9,99 * 15% = €1,50/transactie (Effectief 15%)
Mollie: (€9,99 * 2,9%) + €0,25 = €0,54/transactie (Effectief 5,4%)
PayPal: (€9,99 * 3,2%) + €0,35 = €0,67/transactie (Effectief 6,7%)

En dan hebben we denk ik het overgrote deel van de prijsrange waarin ~99% van de transacties valt wel behandeld. :)

En moet hier tenslotte nog bij vermeld worden voor het complete plaatje dat bij Mollie en PayPal ook nog wisselkoers opslag gerekend kunnen worden, refunds belast kunnen worden (en dan opnieuw wisselkoers zoals bij PP :+) en die partijen naast de transactie verwerken niets voor je doen, zoals klantenservice en communicatie met je klanten over de betalingen, juridische ondersteuning, toegang tot een platform met miljarden devices en soms marketing daarbinnen, etc.. Dus eigenlijk moet er nog een klein beetje bij opgeteld worden om dat te compenseren voor eerlijk vergelijk.

Conclusie: Pas bij hogere bedragen worden de flatfees van Mollie en PayPal interessanter dan Apple’s (en Google trouwens ook gezien die vziw dezelfde tarieven hanteert) bedragen. Maar dat heeft dus simpelweg meer van doen met de doelgroepen. Apple/Google verwerken veel meer kleine bedragen en zien daar dus volume. Mollie en PayPal straffen dat segment juist af. Maar IAP’s zijn veelal juist niet zo heel erg duur, gemiddeld gezien. Daarom is voor de meeste developers het helemaal niet gunstig om het zelf te gaan doen, want dan betalen ze a.) meer, b.) krijgen daar ook nog minder voor terug. Om die reden is soms zelfs bij iets hogere bedragen, en zeker als het niet zo heel veel scheelt zoals bij de €2,49 en ook nog wel bij de €4,99 IAP, alsnog goedkoper om achterover te leunen en Apple het te laten afhandelen plus toegang tot diens klantenbestand.

Ergo: die “(veel) minder dan 30%” kan dus heel erg vies tegenvallen afhankelijk van de prijs van je IAP en je komt altijd sowieso hoger uit dan het percentage dat vermeld staat; door die fixed fees die je er nog ff bij bovenop moet tellen. Apple kiest om de lagere IAP’s veel voordeel te bieden en dat is logisch gezien die het meest gekocht worden. Mollie/PayPal kiezen om lagere transacties juist relatief heel zwaar te belasten, maar die doen dan ook juist veel meer zaken met webshops waar de gemiddelde bedragen zeer fors hoger liggen dan IAP. Ik vind het dan ook niet raar dat Apple een flatfee percentage pakt ipv percentage + fixed fee, omdat dit voor het gros gewoon gunstiger is. Maar blijkbaar is dat scummy in de ogen van sommigen. :P

Voor hele grote bedrijven is het zo dat de fee inderdaad 30% is bij eenmalige aankopen (subscriptions zijn initieel 30% maar zakken daarna ook naar 15%), maar ironisch genoeg maakt dat voor de microtransacties nog altijd weinig verschil. Die bedrijven hebben veelal ook de schaal om het zelf te doen, maar daar zit de crux: Apple weet dat die poen hebben en zijn niet van plan ze gratis mee te laten liften op het succes van IAP. En gezien dat groot bedrijf V groot bedrijf is vind ik dat eigenlijk fair game, zeker gezien de marketing en KS gratis blijft en wat bedrijven onderling doen is minder relevant dan bij kleinere bedrijven en indie devs imho.

Afijn, maak daarvan wat je wil. Ik vind de prijzen in ieder geval helemaal niet zo vreemd en de percentages evenmin, zeker niet als je kijkt naar wat je normaliter in retail bijvoorbeeld betaalt aan shelf, inventory en transacties. Vind het met oog op de doelgroep zelfs zeer schappelijk en zeker in 99% van de gevallen dus niet (veel) duurder dan Mollie/PayPal, zeker niet “all things considered”. Maar uiteraard mag je een andere mening hebben.

Either way: hoop dat we het op z’n minst eens zijn dat die prachtige percentages bij de PayPal’s en Mollie’s van deze wereld voor de gemiddelde IAP dus helemaal niet zo prachtig zijn en bij micro zelfs echt ontiegelijk duur. (Ik bedoel… PP heeft daar een uitschieter qua effectief percentage naar 75%… En dan klagen mensen over 15% haha. :P Naja.)

* = En voordat iemand gaat Google’en en smartass begint over Micrpayment Accounts van PayPal: die zijn dus enkel beschikbaar voor een select groepje streamers in de VS. Dus dat telt niet gezien dat geen fees zijn die app developers kunnen krijgen.

** = Hier trouwens nog ff een opmerking: als je dit als dev 10.000 keer verkoopt via PayPal, dan bespaar je €2400 vergeleken met Apple. Maar mis je wel de extra’s die Apple biedt en moet je meer zelf doen. Dan kan het alsnog waard zijn om die €2400 lekker aan Apple te betalen ipv andere partijen die je moet inhuren/inschakelen. Maar dat ligt aan het bedrijf.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 12 december 2022 03:29]